Od roku 2023 se jim nevyhnete. Datové schránky pro SVJ budou povinné
Nevyžádaná datová schránka pro všechna SVJ
Deset let od vzniku datové schránky ji využívá asi 1,3 milionu uživatelů, mezi SVJ však zdaleka tak rozšířená není. Společenství vlastníků jednotek měla doposud pro komunikaci s orgány veřejné zprávy k dispozici webovou aplikaci ePodatelna, email a další komunikační prostředky. Nucené zřízení datové schránky bude pro SVJ znamenat novou povinnost a nový způsob komunikace. Statutární orgány SVJ přitom nezřídka reprezentují starší lidé, kteří nemusejí mít dostatečné počítačové dovednosti na to, aby s datovou schránkou dokázali pracovat. Přesto se na ně povinné datové schránky vztahují.
Jan Vysloužil, předseda Svazu českých a moravských bytových družstev (SČMBD), který zastřešuje i SVJ, to komentuje slovy: „Je třeba si uvědomit, že množství povinností SVJ i bytových družstev neustále roste, orientovat se ve všech novinkách a systémech tak začíná být náročnější i pro ty technologicky zdatnější.”
Společenství vlastníků jednotek a ti další
Datová schránka bude podle schválené novely zákona s účinností od 1. ledna 2023 automaticky zřizována každé právnické osobě zapsané v registru osob, tedy nejenom právnickým osobám zapsaným v obchodním rejstříku jako doposud. Vedle SVJ půjde také o obecně prospěšné společnosti a právnické osoby zapsané ve spolkovém rejstříku, nadačním rejstříku a rejstříku ústavů.
Další skupinou osob, kterým bude datová schránka ze strany Ministerstva vnitra zřízena automaticky, jsou fyzické podnikající osoby, také advokáti, auditoři, daňoví poradci, insolvenční správci, znalci, soudní tlumočníci a soudní překladatelé. Ti dosud využívali datovou schránku jen na vlastní žádost.
Datovou schránku nakonec systém automaticky zřídí i každé svéprávné fyzické osobě zapsané v základním registru obyvatel, která použije prostředek pro elektronickou identifikaci vydaný v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Půjde tedy také o nepodnikající fyzické osoby, které mají občanský průkaz s aktivovaným elektronickým čipem, které využívají bankovní identitu, ID Portálu národního bodu pro identifikaci a autentizaci (NIA ID) nebo další prostředky systému elektronické identifikace. Tyto nepodnikající fyzické osoby však budou mít možnost datovou schránku deaktivovat, na rozdíl od jiných.
Pevný termín doručení úředních dokumentů
Novela přináší také zásadní změnu ve stanovení termínu doručení úředních dokumentů. Tím se stane okamžik, kdy se do datové schránky přihlásí osoba, která má oprávnění k přístupu k danému dokumentu. Termín doručení však nikdy nepřesáhne 10 dnů. Pokud se oprávněná osoba nepřihlásí do deseti dnů od dne dodání dokumentu do datové schránky, bude dokument považovaný za doručený.
Více než 70 exkluzivních nemovitostí
Již 30 let, původně jako Pražská správa nemovitostí, vytváříme vlastní portfolio, které aktuálně čítá více než 70 exkluzivních nemovitostí v Praze, Pardubicích a Hradci Králové. Zdobí ho legendární Metronom, ikonický Tančící dům nebo mrakodrap City Empiria, třetí nejvyšší budova Česka. Portfolio PSN tradičně zahrnuje i bytové domy, i ty s námi rozkvétají. Příkladem za všechny je Palác Dlážděná v samém srdci Prahy.
Z vlastních zkušeností víme, jak náročná je správa budov. Jsme připraveni převzít za majitele jejich starosti. Zajímají nás bytové domy, lukrativní vily, hotely, penziony, ale i komerční objekty, kancelářské budovy, obchodní centra, sklady aj. S respektem k historického odkazu a originální architektuře zajistíme rekonstrukci a praktické využití každé nemovitosti. Majitelé u nás získají také komplexní právní servis, ale především jistotu, že o jejich nemovitost bude dobře postaráno.
Chcete prodat svoji nemovitost? Kontaktujte akviziční tým PSN! Umíme ocenit hodnotnou stavbu. Nabízíme férový odhad ceny nemovitosti. Zaplatíme rychle, bez zbytečných průtahů.
Zachováváme hodnoty, které jste vytvořili.